tirsdag den 2. september 2008

festugeassociationer til hverdagen i al almindelighed


byen ligner ikke sig selv. det er festuge i århus, og det betyder, at der er uforholdsmæssigt mange mennesker alle steder - der er musik, dans, en lang og rød sofa-allé langs med store torv, country-, tyroler og så videre-telte, fadøl i lange baner + dertilhørende plastikkrus også uden for affaldsspandene, der er spottilbud, for lang kø i baresso kl. 17 i dag og ikke mindst kan børn få sig en tur i åen ved magasin inden i en gennemsigtig plastikbold (så skulle man lige have været 10 år yngre). det er et fantastisk og sælsomt syn, som dog noget komisk vækker stærke associationer til mus, når de karter rundt i et drejende hjul.

hvert år har jeg diskussionen med min rumbo om, hvorvidt dette folkelige tabernakkel alene er til gene for al almindelig hverdagslig (jo, det er et ord, første gang set og brugt på Århus Statsgymnasium i mine dansktimer) trivsel eller det rent faktisk også rummer visse kvaliteter. jeg er absolut af sidstnævnte opfattelse, for jo vist det er da en smule frustrerende, at en tur gennem 8000 tager anseeligt længere tid, men omvendt markerer "folkefesten" en forskel fra den gammelkendte hverdag, og det er nu egentlig ret forløsende.



netop århus festuge og min studiestart har i sandhed fået mig til at overveje betydningen af at værdsætte hverdagen. hvad ville festen eller mere generelt betegnet afvigelsen betyde var det ikke for hverdagen; det almindelige, gengse? intet! den ville jo bare udvikle sig til en ny hverdag, bare på et højere niveau.

livet har godt af tid til hvile, tid til glæde, eftertænksomhed, fest, impulsive idéer - lidt og meget godt og blandet.

fyld din hverdag med noget du nyder! når alt kommer til alt er der alligevel altid mest af dén, så lev dog for den og se ikke kun normalen som et farvand mellem (højde)punkter!

jeg er landet et sted nu, hvor hverdag er ovenud forrygende - er du ikke der, så håber jeg virkelig, at du vil ændre dit liv til du finder det, som gør dig gennemglad og giver dit liv mening!

Ingen kommentarer: