tirsdag den 9. september 2008

æbler

jeg er egentlig ikke særlig vild med æbler. de er ofte for søde, for melede, for sure, fulde af mærker eller orm, for parfumerede eller plastikagtige - de unaturligt grønne med ekstrem tyk voksskal og melet, tamt, ikke specielt velsmagende frugtkød har aldrig været noget, det faktisk er meningen, man skal proppe i munden og få næring af; en ting man er sikker på ikke sker.

men een ting er æbler, som pink lady og golden delicious. en helt anden ting er de æbler, der i al sin deforme og plettede skønhed hænger på fire gamle æbletræer i mine forældres have. se, det er æbler! og de smager faktisk forrygende.

jeg elsker fornemmelsen af at gå ud i haven og mærke det efterårsfugtige græs mellem tæerne akkompagneret af lyden af første salige æblebid. så bliver livet ikke meget rigere - samme fornemmelse får jeg ved første ribsbær og senere på året den første mandarin.

til gengæld går der ufattelig meget til spilde hvert eneste år - hvor samler vi dog mange sække æbler sammen og kører på affaldsstationen! sidste år gjorde vores naboer noget ved sagen, idet de købte en æblepresser og en hel dag fabrikerede 3-4 familier hjemmelavet æblejuice - jeg siger jer. det var himmelsk!

ambitionen er således i år at gøre dem kunsten efter og udnytte de rige ressourcer af fantastiske og meget velsmagende (tilmed også økologiske) æbler, vi har til fri afbenyttelse.

god æblehøst!

Ingen kommentarer: