søndag den 6. juli 2008

gennemsigtighed i kærlighed


jeg er hjemvendt fra SommerGospel og også Årskonferencen er afluttet nu - begge dele er gået over al forventning - i det mindste i mine øjne. begge ting har endnu engang vist, at Guds veje er uransagelige, men at Han i sandhed går med os og ingen udfordringer synes at skræmme Ham.

jeg har på SommerGospel snakket med en kvinde, som nok kom i en folkekirke, men som ellers ikke var bekendt med gospel etc. en rigtig "fandenivoldsk" type, skøn og temperamentsfuld med masser af humor og baggrund i blues- og soul-musikken. hun formulererde på fineste vis: "jeg har en masse at bære på og bearbejde fra min barndom, som har givet mig en enorm vrede og frustration. jeg kender ikke musikken eller noget andet i forbindelse med gospel, men jeg kan bare mærke, at I har noget som jeg vil have!"

"I har 'noget', som jeg vil have!" ... er det ikke en fantastisk formulering? det er for mig at se vores aller fornemmeste opgave med vores liv og gennem vores handlinger og adfærd, at kunne afspejle Jesus' kærlighed, som altid vil adskille sig fra et liv uden. jeg mener, at det er langt mere essentielt og vigtigt, at man med sit liv viser sin kærlighed til Jesus og andre mennesker og omvendt, end at man kan formulere svar på kryptiske spørgsmål.

det vil til enhver tid være være langt mere smittende for potientielle nye kristne at leve et liv i fuldstændig gennemsigtighed for Guds nåde og kærlighed afspejlet i handlinger, omsorg, omtanke, betænksomhed ... end det vil være at kunne formulere flyvske og teoretiske svar på livets store spørgsmål - er min påstand.

jeg må derfor ty til stampedansens glæde over, at det faktisk lykkes på en uges SommerGospel at få deltagerne til at tænke over, hvad gospel og kristenliv er, hvorfor det mon giver dem en forunderlig følelse at være til gospelgudstjenesten og lytte til sangenes tekster og ikke mindst giver dem en længsel efter mere (af Jesus.. finder de ud af).


hvad tænker du om handling vs. ord i afspejlingen af dit kristenliv over for på dette felt nye mennesker?

2 kommentarer:

Tine Gjessø sagde ...

jeg tænker, at det handler meget om, HVEM vi møder. Nogle mennesker har brug for fællesskabet og kan udtrykke deres tro gennem at deltage i fællesskabet. Andre har brug for at tænke troen igennem og få den til at hænge sammen med deres verdenssyn, de har brug for svar eller diskussioner om vigtige spørgsmål. Og andre igen har brug for at opleve troen - fx igennem gospelsangen..
Men jeg er enig: vi kan meget ofte med vores liv og sang (fx) fortælle meget mere end med ord...

Anonym sagde ...

Hun manglede, din dame i fortællingen, roen, viden om at være elsket af noget, der er større end hende UANSET hvad ...

Det er min erfaring opnået gennem det at synge gospel og arbejde med 12 trins program (aca)... Uden frygt, tvivl, angst at kunne lægge sit liv over Gud og virkelig tro på den uendelige kærlighed og støtte.

Det under jeg alle mennesker.