lørdag den 15. november 2008

berlin



NAT I BERLIN
Tom Kristensen 1921

hesteklapren! hesteklapren!
hestesko og hestehov!
denne by er fuld af heste.
jeg skal sove. hvem der sov!

(…)

endeløse tog af drosker,
varskoraab og kvindehvin!
denne by er fuld af kvinder.
hvem kan sove i berlin?

kvindetrippen, hestetrampen,
hestevrinsken, kvindehvin.
kvindelige, raa kentaurer
hærger hver en nat berlin.

hør, de braser mod hotellet
og forcérer dets entré.
langs terrazzogulvet klinger
flugten af en skræmt portier.

(…)

kvindelæber, hestemuler,
aaben mund og krænget grin.
denne by er fuld af syner.
hvem kan sove i berlin?

jeg kan i hvert fald ikke, når jeg fra mandag - fredag bruger min tid i byen. det er en helt fantastisk by med en utrolig intenst historisk fornemmelse og en ukuelig foranderlighed.

2 kommentarer:

Tine Gjessø sagde ...

jeg ønsker dig en rigig god tur til din yndlingsdestination - der er altid nye dybder at opleve, - nyd at komme lidt væk

Signe Daugaard Steensen sagde ...

tak fordi du er en del af mit liv, skønne veninde!! Jeg håber snart vi ses! Trænger til en "kop-kaffe-med-Kathrine-dag"! Rigtig god tur til Berlin søde du!
Kram